Bismiliahi Rahmeni Rahym
Pasaulis susideda iš dviejų dalių: nematomas ir matomas.Nematomas
pasaulis yra tas, kurio mes nematome, tačiau žinome apie jį iš Korano ir Sunos.
Aukščiausiasis
Allah, angelai, džinai, Rojus, kapas, teismo diena - visa
tai yra nematomas pasaulis. Negalima lyginti nematomo pasaulio su matomu. Apie
nematomą pasaulį sužinome tik iš Korano ir patikimos sunos! Aukščiausiasis
Allah pasakė:
“Jie gauna tik tai iš Jo žinių, ką Jis panori.” (Koranas, 2:255)
“Jie gauna tik tai iš Jo žinių, ką Jis panori.” (Koranas, 2:255)
Mes - žmonės, galime sužinoti tik tai, apie ką panorės
Aukščiausiasis Allah. Aukščiausiasis Allah pasakė:
“Nesek to, apie ką tu nežinai. Iš tikrųjų, klausa, regėjimas ir širdis - jie visi bus pašaukti atsiskaitymui.” (Koranas,17:36)
“Nesek to, apie ką tu nežinai. Iš tikrųjų, klausa, regėjimas ir širdis - jie visi bus pašaukti atsiskaitymui.” (Koranas,17:36)
Aukščiausiasis Allah taip pat pasakė:
“Sakyk: ”Mano Viešpats uždraudė šlykščiai elgtis - tiek viešai, tiek slaptai, daryti nuodėmes, piktadarystes be jokios teisės, priskirti Allah bendrininkus, apie ką Jis neatsiuntė jokio įrodymo, ir kalbėti apie Allah tai, ko jūs nežinote.” (Koranas, 7:33)
“Sakyk: ”Mano Viešpats uždraudė šlykščiai elgtis - tiek viešai, tiek slaptai, daryti nuodėmes, piktadarystes be jokios teisės, priskirti Allah bendrininkus, apie ką Jis neatsiuntė jokio įrodymo, ir kalbėti apie Allah tai, ko jūs nežinote.” (Koranas, 7:33)
Aukščiausiasis Allah tau uždraudė kalbėti apie tai, ko tu
nežinai. Mes galime žinoti tik tai, apie ką panorėjo, kad žinotume Allah. Iš kur mes galime žinoti apie
Sostą, apie tai kaip iškilo Aukščiausiasis Allah, apie rankas Aukščiausiojo
Allah ir taip toliau? Aukščiausiasis Allah papasakojo mums apie visa tai
Korane. Jis pasakė, kad jos yra ir mes tuo tikime, taip kaip tuo tikėjo
teisingieji pirmtakai (past., pirmos trys kartos po pranašo, taika ir Allah
palaiminimas jam, mirties).
Kartą vienas žmogus uždavė klausimą imamui Malikui: ”Aukščiausiasis
Allah sako:
“Gailestingasis iškilo virš Sosto.” (Koranas, 20:5) Kaip Jis
iškilo?”
Imamas Malik nuleido galvą, paskui užsidengė, o po to, pakėlęs
galvą, pasakė: “Iškylimas nėra nežinomas, o štai “kaip” - tai nesuvokiama. Tikėti
tuo yra būtina, o klausti “kaip” yra naujovės įvedimas.”
“Šarh Suna”, 664; Baichaki “Asma va Sifat”, 867. Hafizas ibn
Hadžr “Fath val Bari” 13/407; Isnad Džeiyd”. Perdavė Ad-Darami “ar-Rijad al-Džahmyja’’,
104; ibn Abd val Bar “At-Tamhid”, 7/151. Ir panašūs perdavimai yra nuo Rabi’a (Šeichas
Malik) ir nuo Ummu Salamos.
Koks yra skirtumas tarp Muchkam ir Mutašabich ajatų?
Muchkam - tai yra reikšmė to, kas yra suprantama. Mutašabich
- tai yra neaišku, kokiu būdu kas nors vyksta. Pavyzdžiui, mes pasakysime: “Atėjo
Muchamedas.” Reikšmė šio sakinio aiški (muchkam). Visi supratome, kad Muchamedas
atėjo. Išgirdę žodį “atėjo”, niekas iš mūsų nepagalvojo, kad jis, pavyzdžiui,
išsimaudė arba pavalgė. Jeigu kas nors paklaus: ”Kokiu būdu Muchamedas atėjo?”,
galima paprastai atsakyti: ”Atsikelk, eik ir pažiūrėk”. Arba galima pasakyti:
“Pameni, vakar atėjo Mustafa, tai štai Muchamedas atėjo irgi lygiai taip pat.” Tai
reikškia, galima palyginti Muchamedo atėjimą su Mustafos atėjimu.
Aukščiausiasis Allah sako:
“Ir tavo Viešpats ateis su angelais, išsirikiavusiais
eilėmis.” (Koranas, 89:22)
Šio ajato reikšmė suprantama (muchkam). Kai kas gali
pasakyti: ”Šis ajatas neturi reikšmės.” Tada, kodėl Aukščiausiasis Allah
pasiuntė mums tai, apie ką mes nesuprantame? Ir kai tas ajatas buvo atsiūstas
pranašui Muchamedui (taika ir Allah palaiminimas jam), jeigu jis jo nebūtų
supratęs, argi nebūtų paklausęs reikšmės šio ajato? Ir kai pranašas (taika ir
Allah palaiminimas jam) skaitė šį ajatą savo bendražygiams, jeigu jie nebūtų
supratę, argi jie nebūtų paklausę apie tai pranašo (taika ir Allah palaiminimas
jam)? O mes žinome iš sunos, jog kai pranašas (taika ir Allah palaiminimas jam)
mokino savo bendražygius ir kai šie nesuprato nors vienos raidės, tai iš karto
klausdavo. Kai pranašas (taika ir Allah palaiminimas jam) perskaitė jiems šį
ajatą:
“Ir tavo Viešpats ateis su angelais, išsirikiavusiais eilėmis”.(Koranas,
89:22)
Bendražygiai neklausinėjo jo, nes jiems buvo aiški šio ajato
reikšmė. Kita vertus, kai kas gali paklausti: ”O kokiu būdu ateis
Aukščiausiasis Allah?”. Mes atsakysime: ”Mes nežinome apie tai, nes nematėme ir
todėl neturime su kuo palyginti, o Jis mums apie tai nepasakė/nepranešė.” Aukščiausiasis
Allah pranešė mums apie tai, kad Jis ateis Teismo Dieną, nors Jis ir nepasakojo,kaip
tai įvyks. Toks yra įsitikinimas visų pranašų ir jų bendražygių! Toks įsitikinimas
imamo Abu Hanifos, imamo Aš-Šafi, imamo Maliko, imamo Achmedo ir kitų ahlius
suna val-džama mokslininkų.
Aukščiausiasis Allah pasakė:
“Alif. Liam. Ra. Tai - Raštas, ajatai, kurie yra aiškiai
išdėstyti (muchkam), o paskui išaiškinti Išmintingojo, Matančiojo.” (Koranas, 11:1)
Kitame ajate:
“Allah atsiuntė geriausius pasakojimus - Raštus, kurio
ajatai sutampa (mutašabich) ir kartojasi.” (Koranas, 39:23)
Kitame ajate:
“Jis - Tas, Kuris atsiuntė tau Raštą, kuriame yra aiškiai
išdėstyti ajatai (muchkam), sudarantys Rašto pagrindą, o taip pat ir kiti
ajatai, kurie yra neaiškūs (mutašabich). Tie, kurių širdys krypsta į šalį, seka
neaiškiais (mutašabich) ajatais, norėdami pasėti sąmyšį ir prisikasti prie
paaiškinimo, nors aiškinimo nežino niekas, išskyrus Allah. O tie, kurie turi
pagrindines žinias, sako: ”Mes patikėjome į Jį. Visa tai nuo mūsų Viešpaties.“ Bet
pamokymus supranta tik tie, kurie turi proto.” (Koranas, 3:7)
Kaip susigaudyti tarp šių trijų ajatų? Visų pirma, visi
Korano ajatai yra aiškiai išdėstyti (muchkam). Kita vertus, yra ajatų, kurių
reikšmė yra aiški, bet kokiu būdu ir kas vyksta yra neaišku. Antra, būna taip, kad
mes su jumis nežinome prasmės kokio nors ajato, bet vistiek šiame pasaulyje yra
kas nors, kas žino tą reikšmę. Nėra taip, kad reikšmė kokio nors ajato būtų
paslėpta nuo visų iš karto. Dėl to, Aukščiausiasis Allah pasakė:
“Jeigu jūs nežinote, tai paklauskite tų, kurie turi žinių.” (Koranas,16:43)
Žodis “Mutašabich” turi dvi reikšmes: pirma - sutapimas, antra
- neaiškus. Pavyzdžiui, Aukščiausiasis Allah pasakė:
“Jie pasakė: “ Pasimelsk už mus savo Viešpačiui, tam kad Jis
paaiškintų mums, kokia ji, juk karvės atrodo mums panašios viena į kitą (mutašabich).”
(Koranas, 2:70)
O kalbant apie antrąją prasmę žodžio “Mutašabich”, tai Allah
sako:
“Jis yra Tas, Kuris atsiuntė tau Raštą, kuriame yra aiškiai
išdėstyti ajatai (muchkam), sudarantys pagrindą rašto, o taip pat kiti ajatai, kurie
yra neaiškūs (mutašabich).” (Koranas, 3:7)
Tai reiškia, kad pavidalas atributų mums yra neiškus. Mes
paliekame šį klausimą, nesigilindami į jį. Aukščiausiasis Allah pasakė:
“Jie pasiekia žinias iš Jo tik tas, kurias Jis panori.” (Koranas,
2:255)
Aukščiausiasis Allah nepanorėjo, kad mes žinotume pavidalą. Jis
panorėjo, kad mes žinotume tik reikšmę. Dėl to, mes galime sužinoti apie
nematomą pasaulį tik per Šarijos (past., islamo teisės) tekstus, t.y. Koraną ir
Suną, o tai reiškia, kad čia nėra vietos išvedžiojimams.
versta iš konspekto:
http://toislam.ws/audio-aqidah/54-manrabbuk